Promocja to termin dotychczas zarezerwowany dla działań reklamowych, a szerzej marketingowych...
Obecnie oprócz międzynarodowych korporacji, wielkich przedsiębiorstw krajowych i lokalnych, techniki promocji wykorzystują podmioty, które nigdy wcześniej z promocją, ani konkurencją nie miały wiele wspólnego. Media, nie tylko prezentują reklamy proszków do prania, samochodów czy usług finansowych, ale także reklamy miast, muzeum, regionów, a nawet krajów zapraszających nas do odwiedzin.
Wydaje się więc, że promocja to naturalny atrybut wszystkich instytucji, organizacji, a nawet jednostek działających w społecznym otoczeniu.
W sferze publicznej, a szczególnie samorządu, promocje określić możemy jako politykę władz samorządowych prowadzoną w stosunku do otoczenia, jak również w stosunku do społeczności lokalnej. Polityka ta opiera się na oddziaływaniu na odbiorców poprzez przekazywanie im informacji, które mają w odpowiednim stopniu zwiększyć wiedzę na temat podmiotu kreującego promocję (gmina, powiat, miasto). Promocja może przybierać dwa wymiary - wewnętrzny i zewnętrzny. Promocja skierowana do wewnątrz, to działalność nakierowana na mieszkańców, społeczność lokalną. Drugi wymiar promocji to działalność " ne zewnątrz" - w stosunku do przyjezdnych (zarówno turystów, jak i inwestorów). Z uwagi na przedmiot promocji M. Marks wyróżnił promocję gospodarczą, społeczną oraz kulturową. Promocja spełnia cztery podstawowe funkcje: Funkcja informacyjna – oznacza dostarczanie niezbędnych informacji, w celu przełamania nieznajomości. Informujemy o gminie, atrakcjach turystycznych, produktach lub wydarzeniach, z których gmina słynie. Funkcja pobudzająca – to wywołanie zamierzonych postaw poprzez dostarczenie odpowiednich argumentów (czy to emocjonalnych czy też racjonalnych). Ta funkcja głównie realizowana jest poprzez kampanie wizerunkowe, w których przedstawiamy wizerunek naszej gminy np.: gmina pełna młodych ludzi, dynamiczna, nastawiona na zmiany, nowoczesna Funkcja konkurencyjna – to przypomnienie i podtrzymanie wizerunku naszej gminy w świadomości potencjalnych turystów i inwestorów. Funkcja satysfakcyjna – wytworzenie pozytywnego wizerunku naszej gminy u potencjalnego turysty lub inwestora.
Tak więc promocja powinna być realizowana w oparciu o model: 1. INFOMUJEMY 2. TWORZYMY ARGUMENTY, DLA DECYZJI O SKORZYSTANIU Z NASZEJ OFERTY 3. PRZYPOMINAMY 4. WYWOŁUJEMY POZYTYWNE SKOJARZENIE Narzędzia promocji Aby promocja była skuteczna, musimy wykorzystać odpowiednie narzędzia promocyjne. Do istotnych narzędzi promocyjnych możemy zaliczyć: - Prowadzenie strony internetowej. Warto przy tym pamiętać, aby strona gminy/ powiatu nie była tylko stroną o urzędzie i strukturze organizacyjnej.
- Kampania reklamowa
- Public relations – działania, których celem jest tworzenie i utrzymywanie zaufania do naszej organizacji (np. władz miasta), budowanie właściwego wizerunku gminy, za pomocą mediów.
- Direct mailing – kontakt bezpośredni z potencjalnymi turystami/ inwestorami/ mieszkańcami
- Wydarzenia promocyjne – organizacja imprez sportowych i artystycznych.
- Działalność wydawnicza
- Materiały reklamowe i gadżety
|