Dobre praktyki 
Marketing terytorialny > Promocja > Komunikacja marketingowa samorządów

Serwis jest własnością Śląskiego Związku Gmin i Powiatów.
 
Start arrow e-biblioteka arrow Czym jest public relations
 
 
 
  :: Main Menu
Menu serwisu
Start
O stronie...
Baza dobrych praktyk
e-biblioteka
Inspiracje
Konkursy
Twoja dobra praktyka
News
Funkcjonalne
Biuletyn
Pliki do pobrania
Linki
Szukaj
Napisz do nas
Mapa serwisu
-------------
 
 
Statystyki
web stats stat24.com

Czym jest public relations PDF Drukuj E-mail
Napisał Michał Walczyński   
Public relations to termin robiący zawrotną karierę. Już nie tylko przedsiębiorcy, ale także przedstawiciele organizacji pozarządowych oraz politycy mówią o PR i jego znaczącym wpływie na otoczenie.
 
Burzliwy rozwój public relations przyniósł setki, a nawet tysiące definicji próbujących scharakteryzować to pojęcie. Oto niektóre ciekawe propozycje wyjaśnienia czym jest public relations.
 
Wojciech Budzyński: „public relations to planowa, ciągła i prowadzona z uwzględnieniem wyników systematycznych badań działalność, polegająca na przekazywaniu przez przedsiębiorstwo specjalnie przygotowanych w różnej formie informacji, w celu stworzenia w podmiotowym otoczeniu tego przedsiębiorstwa jego pożądanego obrazu, pozwalającego na lepsze zintegrowanie się z tym otoczeniem oraz ułatwiającego realizację podstawowych celów przedsiębiorstwa. Działalność ta może być prowadzona także przez inne organizacje, w tym nie nastawione na osiąganie zysku”.

Definicja Institute of Public Relations (1987): „praktyczne działania w ramach public relations to planowany i nieustanny wysiłek, aby stworzyć i utrzymać dobra reputację przedsiębiorstwa oraz wzajemne zrozumienie między instytucja a odbiorcami jej działań”.

Michael Kucznik: „Public relations oznacza zawierającą samoocenę, świadomie zaplanowaną, systematycznie i w sposób kontynuowany rozpowszechnianą informacje na dany temat, by zyskać w oczach opinii publicznej lub jej części, popularność, rozumienie, sympatię, a przede wszystkim zaufanie.

James Grunig, Todd Hunt: „Public relations to zarządzanie komunikowaniem się pomiędzy organizacją a jej publicznością”.

Biorąc pod uwagę te wybrane definicje, można wskazać na istotne elementy PR.

  • PR to działalność, w ramach której podstawowym celem jest komunikowanie się oraz zarządzanie tą komunikacja.
  • PR to działalność planowana, systematyczna.
  • PR ma służyć ukształtowaniu w świadomości odbiorców pozytywnego wizerunku naszej organizacji.
Jakie korzyści daje stosowanie public relations?
  • PR sprzyja stworzeniu atmosfery społecznej akceptacji
  • Zyskanie zrozumienia dla prowadzonych działań i osiągnięcie celów o charakterze społecznym, poprzez informowanie i wyjasnianie.
Elementem działań PR są relacje z mediami (media relations). Jest to komunikowanie się organizacji z dziennikarzami, środowiskiem mediów. Bardzo czesto komunikacja ta przybiera formę wywiadów, konferencji prasowych, spotkań, wypowiedzi oraz dostarczania materiałów prasowych. media relations ma istotne znaczenie z uwagi na fakt, że dziennikarze docierają do szerokiego spektrum odbiorców. Co więcej kontakty z mediami charakteryzują się specyficznymi czynnikami, o czym warto pamiętac.

Źródło: K. Giedrojć: Public relations w administracji. Wyd. ALPHA

< Poprzedni