Dobre praktyki 
Marketing terytorialny > Promocja > Komunikacja marketingowa samorządów

Serwis jest własnością Śląskiego Związku Gmin i Powiatów.
 
Start arrow Baza dobrych praktyk arrow Inspirujący Edynburg
 
 
 
  :: Main Menu
Menu serwisu
Start
O stronie...
Baza dobrych praktyk
e-biblioteka
Inspiracje
Konkursy
Twoja dobra praktyka
News
Funkcjonalne
Biuletyn
Pliki do pobrania
Linki
Szukaj
Napisz do nas
Mapa serwisu
-------------
 
 
Statystyki
web stats stat24.com

Inspirujący Edynburg PDF Drukuj E-mail
Napisał Michał Walczyński   
O roli, jaką marka pełni w dzisiejszym świecie, nikogo przekonywać nie trzeba. Nie ma obecnie produktu czy usługi, która nie niosłaby za sobą pewnego znaczenia lub wartości. Marka to nie tylko ciekawa nazwa i intrygujący slogan. To kompleksowa wizja tego, jak postrzegamy siebie i swój produkt. Za marką kryje się to, jacy jesteśmy a jednocześnie to, jacy chcielibyśmy być.
W dobie wzrastającej konkurencji co raz więcej samorządów decyduje się na opracowywanie unikalnej marki, która w sposób jak najbardziej czytelny ma prezentować i promować miasto w otoczeniu oraz wśród mieszkańców.

Warto przeanalizować proces prac nad marką Edynburga, stolicy Szkocji, oraz filozofii, jaka przyświecała twórcom tego projektu.

Prace nad stworzeniem unikalnej koncepcji wizualnej miasta oraz regionu przyległego do Edynburga trwały 3 lata, od 2003 do 2005 roku. Świadomość, że jest to ważna, przyszłościowa inwestycja, została wyrażona w środkach, jakie przeznaczono na ten cel. Zespół pracujący nad marką Edynburga dysponował budżetem 800 000 funtów.

Opracowywanie marki to proces złożony, w którego fazy zaangażowani są mieszkańcy, prywatni przedsiębiorcy oraz inne organizacje i stowarzyszenia lokalne. Proces kreowania marki Edynburga składał się z następujących etapów:
1.    Badania
2.    Rozwój marki
3.    Testowanie pomysłu i rozwój
4.    Opracowanie wytycznych oraz prezentacja marki szerokiej publiczności
5.    Monitorowanie oraz ewaluacja działania marki

Prace koordynowane były przez Zespół projektowy, w którego skład wchodzili między innymi przedstawiciele miasta, izby turystycznej oraz zrzeszeń przedsiębiorców okręgu Edynburg. Szczegółowe elementy projektu były opracowywane przez dwie grupy osób – grupę sterującą, w której skład wchodzili przedstawiciele lokalnego biznesu, finansów, przedstawiciele władz miasta, wyższych uczelni oraz inni. Druga, robocza grupa nadzorowała proces rozwoju, wdrażania marki oraz jej marketingu przy współpracy z menadżerami projektu i konsultantami z firmy Interbrand.
 
Filozofia marki

Marka Edynburga, choć jednoznacznie wskazuje na samo miasto, zdaniem twórców tego projektu, ma odnosić się również do całego regionu położonego blisko stolicy Szkocji. Marka Edynburga skoncentrowana jest na mieście, ponieważ jest ono głównym motorem rozwoju ekonomicznego całego regionu, jak również odzwierciedla zalety całego regionu.

Podczas prac nad kreowaniem wizerunku miasta wykorzystano badania, analizy samego Edynburga oraz wyobrażenia i perspektywę mieszkańców tego miasta. To pozwoliło potwierdzić silne strony stolicy Szkocji, takie jak:
  • Edynburg to piękne i żywe miasto
  • Zwarta zabudowa czyni miasto łatwo dostępnym
  • Edynburg jest postrzegany jako miejsce oferujące wysoki standard życia.
  • Miasto posiada nadzwyczajne dziedzictwo w zakresie innowacji oraz szczyci się jednym z czołowych, światowych systemów edukacyjnych.
  • Mieszkańcy postrzegają miasto, jako bezpieczne miejsce do życia, pracy i zwiedzania.
Tą perspektywę, miasto pragnie promować na świecie. Badania marketingowe pokazały, że z międzynarodowego punktu widzenia Edynburg nie jest dobrze znany i rozpoznawalny. Stopień znajomości miasta, a nawet Szkocji maleje wraz z odległością, z jakiej przyjeżdżają turyści. Dlatego też zdecydowano się na komunikowanie spójnej informacji o mieście do mniej obeznanej z Edynburgiem publiczności.

Odpowiedzią na to wyzwanie stał się slogan: „Inspiring Capital” - inspirująca, będąca źródłem natchnienia, porywająca stolica.
 
 

Hasło to oznacza, że Edynburg jest miastem dynamicznym, wypełnionym przez idee oraz życie. Ludzie widzą miasto, jako miejsce pełne inwencji i inspirującej atmosfery. Przyroda oraz intelektualna tradycja są odskoczniami dla innowacji i kreatywności.

Edynburg inspiruje – to rdzeń stworzonej marki. Podstawą tej konstatacji jest tożsamość marki określana następująco: Edynburg wywiera światowy wpływ na naukę, edukację, sztukę i biznes, a jego oszałamiające piękno przyrody i miasta oraz cudowna atmosfera zawsze inspirują.

Wartość marki.
Przeprowadzone badania wskazały na zestaw wartości charakterystycznych dla Edynburga, które oddają minione zalety oraz przyszłe ambicje. Oto te wartości:
`Pomysłowe wizjonerstwo` - Edynburg wybija się w dziedzinie sztuki, nauki, biznesu i edukacji
`Bogata różnorodność` - Edynburg to tętniącą życiem i kosmopolityczna kultura z  mieszanką ludzi i ich umiejętności. To wszystko osadzone jest w inspirującej architekturze oraz pięknej przyrodzie.
`Dążenie do doskonałości` - Edynburg i Szkocja podzielają tą etykę pracy, która jest siłą napędową historycznych sukcesów i przyszłych ambicji.
`Szczera serdeczność` - Mieszkańcy Edynburga szczerze i otwarcie witają wszystkich.
`Subtelna elegancja` - Edynburg nie jest arogancki i nie chełpi się swoimi osiągnięciami; nie okazując tego, jest pewny siebie we wszystkim, co robi.
 
Identyfikacja wizualna
Identyfikacja wizualna marki oparta jest na idei inspiracji i wywieraniu wpływu. Te elementy, wykorzystane w sloganie, są dodatkowo wyrażone za pomocą linii, będących częścią logo. Linie te wykrzywione w łuk symbolizują energię, kierunek – od przeszłości, poprzez teraźniejszość, aż po przyszłość. Co więcej, taki kształt linii może być kojarzony również z łukami mostów stalowych oraz wzgórzem Arthur's Seat leżącym w pobliżu Edynburga.
Te charakterystyczne linie mogą być swobodnie wykorzystywane i przekształcane we wszystkich folderach wydawanych przez miasto.
 
 
 

Elementy marki Edynburga

  • Logo
  • Paleta kolorów
  • Typografia - Czcionka, jaką zastosowano w projekcie marki Edynburga to Myriad Roman. Stosowana jest ona we wszystkich tekstach, nagłówkach i tytułach.
  • Zbiór fotografii
Fotografie to kluczowy element marki Edynburga. Zdjęcia reprezentują region Edynburga, nie tylko z perspektywy turysty. Zmierzeniem twórców marki, było zebranie zdjęć prezentujących mistyczny, atrakcyjny, dynamiczny Edynburg w różnych aspektach – od sztuki współczesnej po pradawną historię. Zdjęcia podzielono na 4 kategorie – ICONIC, DETAIL, ABSTRACT i PEOPLE.
W celu promocji marki utworzono specjalną stronę internetową (http://www.edinburghbrand.com), której celem jest przedstawienie idei przyświecającej twórcą marki. Co więcej poprzez rejestrację podmioty reprezentujące miasto mogą pobrać specjalnie przygotowane elementy logotypu i zgodnie z przewodnikiem stosować je swobodnie na dokumentach i materiałach promujących miasto.

Źródła:


Więcej zdjęć tego projektu znajdą Państwo w dziale Inspiracje.

< Poprzedni   Następny >