Dobre praktyki 
Marketing terytorialny > Promocja > Komunikacja marketingowa samorządów

Serwis jest własnością Śląskiego Związku Gmin i Powiatów.
 
Start arrow Baza dobrych praktyk arrow Kampanie wewnętrzne arrow ,,Tu mieszkam, czyli przykład promocji skierowanej do wewnątrz
 
 
 
  :: Main Menu
Menu serwisu
Start
O stronie...
Baza dobrych praktyk
e-biblioteka
Inspiracje
Konkursy
Twoja dobra praktyka
News
Funkcjonalne
Biuletyn
Pliki do pobrania
Linki
Szukaj
Napisz do nas
Mapa serwisu
-------------
 
 
Statystyki
web stats stat24.com

,,Tu mieszkam, czyli przykład promocji skierowanej do wewnątrz PDF Drukuj E-mail
Nadesłał Zbigniew Wesołowski   
Polskie miasta przyzwyczaiły nas do intensywnych kampanii promocyjnych skierowanych  głównie na zewnątrz. Natomiast marginalizacji jakby ulega wewnętrzna promocja, skierowana do mieszkańców czy społeczności lokalnych. Jest to działanie bardzo ważne, bowiem polega na budowaniu i wzmacnianiu relacji z  obywatelami.
Ciekawą inicjatywę w tym kierunku przedstawił Wydział Integracji Europejskiej i Promocji Miasta w Ostrowie Wielkopolskim.

W 2005 roku rozpoczęła się innowacyjna  kampania promocyjna ,,Tu mieszkam”. Na tablicach reklamowych (witaczach) w eksponowanych miejscach przy głównych trasach wjazdowych do miasta pojawiły się billboardy (wymiary 2 x 3m) z wizerunkiem Katarzyny Borowicz i Tomasza Jędrzejaka. W ten sposób przekaz promocji uświetniły na plakatach twarze i nazwiska znanych osób - mieszkańców Ostrowa – które odniosły sukces, identyfikują się z miastem oraz podkreślają ,że ,,tu” warto mieszkać. Wiele miast wpisuje do swoich strategii, materiałów promocyjnych nazwiska słynnych osób, czyniąc z nich swoistych ambasadorów. Przykład kampanii promocyjnej w Ostrowie pokazuje, iż można zrobić ten zabieg  inaczej.  
Tablica wjazdowa z Katarzyną Borowicz
W wyeksponowanych miejscach miasta zamontowano  siedem plakatów z wizerunkiem Katarzyny Borowicz, która zdobyła tytuł Miss Polonia 2004, IV miejsca podczas wyborów Miss World 2004 w Chinach oraz tytułu najpiękniejszej Europejki. Zamiarem pomysłodawców było więc wykorzystanie wizerunku, popularności i sukcesów młodej Ostrowianki. Na przekaz plakatu składała się uśmiechnięta twarz Miss Polonia z koroną. Następnie uzupełnieniem graficznym tej kampanii był umieszczony na plakacie odręcznie napisany slogan ,,Tu mieszkam – Katarzyna Borowicz’’ oraz logo miasta. W założeniach inicjatorów opisywana akcja promocyjna  nie była próbą konkurencji turystycznej z innymi miejscowościami czy zaprezentowaniem oferty inwestycyjnej. Celem było zwrócenie uwagi na to, iż Ostrów Wielkopolski jest miastem urokliwym, dynamicznym, zaś jego najlepszymi ambasadorami są mieszkańcy. Natomiast „miasto” jest dumne z tych, którzy tutaj się urodzili, dorastali, kształcili, a teraz mogą się realizować i odnosić sukcesy zarówno w kraju, jak i  zagranicą. Przesłanie to znalazło odbicie we wspomnianym haśle: ,,Tu mieszkam’’, które przejeżdżającym uświadamiało, iż  mają do czynienia z miastem, gdzie społeczność lokalna jest dumna z jego zamieszkiwania. Rola mieszkańców w procesie promowania miasta jest dwojaka. Z jednej strony pozostają oni uczestnikami promocji wspierając poczynania władz lokalnych, a w ostatecznym rozrachunku korzystają z efektów, jakie przynosi promocja. Z drugiej strony zaś mieszkańcy stanowią jeden z elementów tworzących wizerunek miasta, tym samym można traktować ich jako miejski produkt.

Tablica wjazdowa z Tomaszem Jędrzejakiem

Kolejne osiem billboardów przedstawiało sylwetkę utalentowanego i widowiskowo jeżdżącego żużlowca, który zdobył liczne medale i tytuły. Tomasz Jędrzejak jest także  kapitanem i liderem drużyny Klubu Motorowego Ostrów. Inicjatorzy kampanii odwołali się do wizerunku sportu żużlowego, który jest bliski mieszkańcom Ostrowa Wielkopolskiego.
Plakat przedstawia dynamikę tego sportu. Przekaz świadczy o rozwój życia sportowego miasta i jest elementem kreowania wizerunku jako ośrodka młodego duchem i dynamicznego. Podsumowując akcja promocyjna ,, Tu mieszkam” miała przede wszystkim zbudować relacje wewnętrzne, wizerunek, poczucie tożsamości i dumy wśród obywateli. Stąd akcję oparto o wizerunek osób znanych, którym udało się osiągnąć sukces, związanych z Ostrowem Wielkopolskim.


Kampania doceniona

Mimo, iż akcja ,,Tu mieszkam” nie była kontynuowana przez żadne działania wspomagające, ani zaprogramowana na dłuższą perspektywę czasową, zyskała uznanie w środowisku samorządowców i mediów. Relacje o tym przedsięwzięciu znalazły się w programach ogólnopolskich, takich jak Wiadomości TVP1, TVP3, w e-Biuletynie Związku Miast Polskich czy pismach fachowych, jak „Wspólnota”, „Brief”, gdzie podawane były jako dobry przykład kreowania wizerunku miasta z wykorzystaniem niskich środków finansowych.            
Z kolei organizatorzy konkursu "Bramy Kraju", poświęconemu witaczom (konstrukcjom promocyjno-reklamowym) ustawianym przy wjeździe i wyjeździe z miast, dodatkowo przyznali specjalne wyróżnienie dla Ostrowa Wielkopolskiego za witacze z hasłem "Tu mieszkam". Konkurs zorganizowały firmy AMS i Eskadra. Celem było nagrodzenie najlepszych, kreatywnych rozwiązań w zakresie promocji miast, regionów i produktów turystycznych. Uroczyste wręczenie nagród odbyło się w Pałacu Prymasowskim w Warszawie. Zwycięzcy konkursu otrzymali dyplom i statuetkę ze szkła i granitu.


Zobacz również:
http://www.ostrow-wielkopolski.um.gov.pl/cache/18//1652/1806/4639/
< Poprzedni   Następny >