Dobre praktyki 
Marketing terytorialny > Promocja > Komunikacja marketingowa samorządów

Serwis jest własnością Śląskiego Związku Gmin i Powiatów.
 
Start arrow e-biblioteka arrow Web2.0 a samorząd
 
 
 
  :: Main Menu
Menu serwisu
Start
O stronie...
Baza dobrych praktyk
e-biblioteka
Inspiracje
Konkursy
Twoja dobra praktyka
News
Funkcjonalne
Biuletyn
Pliki do pobrania
Linki
Szukaj
Napisz do nas
Mapa serwisu
-------------
 
 
Statystyki
web stats stat24.com

Web2.0 a samorząd PDF Drukuj E-mail
Napisał Michał Walczyński   
Termin web2.0 zdobywa co raz większa popularność. Trudno znaleźć już artykuł dotyczący Internetu bez uwzględnienia tego hasła. Czym tak na prawdę jest web 2.0? Czy czeka nas rewolucja w korzystaniu z Internetu? Jak samorządy mogą wykorzystać web2.0?

 

Web2.0 to nowy trend w Internecie, który jeszcze nie doczekał się konkretnej definicji. Web20. opisuje się poprzez serwisy, które reprezentują ten nowy trend (np.: YouTube, Digg.it, Wikipedia, last.fm).
Główną cechą i wyróżnikiem Web2.0 jest aktywne uczestnictwo użytkowników w tworzeniu zawartości (contentu) serwisów internetowych. Oznacza to między innymi: aktywność blogową – prowadzenie blogów; powstanie serwisów społecznościowych opartych na materiałach przysłanych przez internautów, spersonifikowane radia internetowe (last.fm).

Web 2.0 kojarzona jest z takimi serwisami, jak youtube, del.icio.us, twitter, flicker. Wszystkie one bazują na użytkownikach, którzy są twórcami zawartości serwisów. To właśnie użytkownicy robią zdjęcia (flicker), filmują (youtube) oraz dzielą się swoimi ulubionymi linkami (del.icio.us) z innymi użytkownikami tworząc tym samym zawartość serwisów. Pisanie blogów dotknęło znaczną cześć użytkowników Internetu. Według danych publikowanych przez technorati, największy na świeci katalog blogów, we wrześniu 2005 roku na  świecie było aktywnych 16 mln blogów; a już w kwietniu 2006 roku blogi prowadziło już 36 mln osób. Ten oszałamiajmy rozwój wskazuje na co raz większą popularność takiej formy komunikacji. W Polsce moda na blogowanie dotknęła między innymi polityków, artystów oraz dziennikarzy. Za pomocą blogów z otoczeniem komunikują się również firmy informując o swoich osiągnięciach.


Do czego serwisy web2.0 mogą przydać się samorządom?

  1. Dialog z użytkownikami Internetu, a więc mieszkańcami gminy, powiatu pozwala w bardzo prosty i przystępny sposób poznać opinie mieszkańców oraz sugestie, w jakim kierunku powinny iść zmiany otoczenia. Fora internetowe, miejsce na komentarze, tworzenie serwisów społeczności lokalnych umożliwiają bardzo skuteczne i tanie uzyskanie wartościowych informacji.
  2. Stworzenie internetowej platformy umożliwiającej komunikację samorządu z mieszkańcami oraz samych mieszkańców pozwala integrować społeczność lokalną, aktywizować ją w istotnych sprawach. Takie wirtualne miejsce pozwoli również w pełni profesjonalny sposób komunikować mieszkańcom decyzje podjęte przez władze lokalne.
Jakie narzędzie można wykorzystać?

BLOG
Blog może być skutecznym narzędziem komunikowania się władz samorządowych z mieszkańcami. Prowadzenie bloga, a przede wszystkim dyskusja z osobami czytającymi pojawiające się wpisy pozwala utrzymywać kontakty z mieszkańcami oraz na bieżąco otrzymywać od nich informacje zwrotną (feedback).

FORUM
Forum może stać się platformą wymiany informacji między mieszkańcami o sprawach ważnych (jak nowe inwestycje w gminie, jak i mniej ważnych np.: dotyczących sprzedaży lub wymiany rzeczy). Przykład forum http://www.forum-sosnowiec.pl/

REKLAMA POPRZEZ YOUTUBE
Co raz więcej firm używa YouTube / GoogleVideo do reklamowania różnorodnych produktów. Zamieszczanie krótkich filmów reklamowych w tych serwisach może przyczynić się do znaczącego wzrostu zainteresowania prezentowanym w filmie produktem (miejscem).
Web2.0 to także wykorzystanie nowych podejść do dotychczasowych technologii, takich jak AJAX i  agregatory rss.

 *Symbolem Web2.0 są pastelowe kolory.

Więcej informacji można znaleźć na poniższych stronach:

  • http://www.web20.pl
  • http://www.antyweb.pl/?p=15
  • http://www.mediacafepl.blogspot.com
  • http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html
  • http://pl.wikipedia.org/wiki/Web_2.0

< Poprzedni   Następny >